Terveydenhuoltomme käy läpi isoa murrosta. Sen myötä potilaan rooli on muuttumassa, ja potilas on aikaisempaa aktiivisempi osallistuja oman hoitonsa suunnittelussa ja siihen liittyvässä päätöksenteossa. Tämä tekee potilaista entistä keskeisemmän sidosryhmän terveydenhuollon toimijoille ja lääkeyhtiöille.
Potilaskeskeisyys on tärkeä aihe myös yhteiskunnallisella tasolla. Sekä STM:n Sote-tieto hyötykäyttöön 2020- että Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia korostavat kansalaisten oman aktiivisuuden ja osallisuuden lisäämistä niin elämänhallinnassa kuin omahoidossakin 1
Lue lisää potilaan osallistamisesta.
Menossa oleva muutos haastaa alan toimijat uudistamaan ajatteluaan. Enää ei riitä, että tehdään pelkkää tuote- tai laitemyyntiä terveydenhuollon ammattilaisille – on pystyttävä luomaan aitoa lisäarvoa myös potilaalle. Tämän vuoksi potilaskokemus on noussut yhä tärkeämmäksi osaksi menestyvää liiketoimintaa. Potilaskeskeinen lähestymistapa vaatii hyvien tuotteiden lisäksi erilaisten palvelujen tarjoamista potilaille hoidon toteuttamiseen ja seurantaan.
Potilaskeskeisyys jää helposti sanahelinäksi. Siksi toimivat työkalut sen suunnitteluun ja implementointiin ovat tarpeen.
Yksi keskeisimpiä viitekehyksiä on potilaan polun mallintaminen. Tällä ei tarkoiteta hoitopolkua, joka toki huomioidaan osana kokonaisuutta, vaan laajempaa ymmärrystä potilaan kokemuksista ja hoidon vaiheista – potilaan läpikäymien tunteiden tasolle saakka.
Polussa pureudutaan koko potilaan matkaan oireiden alkamisesta diagnoosiin, sairauden hoitoon ja sen hallintaan saakka. Polku rakennetaan aina mieluiten vuorovaikutuksessa niin potilaiden kuin terveydenhuollon ammattilaistenkin kanssa. Polulle on tärkeää määrittää paitsi konkreettiset hoidon vaiheet myös kokonaisvaltaisesti potilaan elämään liittyvät asiat.
Terveyspalvelujen tarjoaja tai lääkeyhtiö voi löytää liiketoiminnallisesti merkittävän paikkansa yllättävistäkin kohdista potilaan polulta: potilas saattaa tarvita tukea esimerkiksi sairauden tuomaan elämän muutokseen, erilaisiin käännekohtiin tai sairauden aiheuttamiin tunne-elämän haasteisiin.
Lisäarvontuottamiselle voi siis löytyä paikkoja, joita ei ole aiemmin osattu ajatella. Samalla yritykselle avautuu mahdollisuus tulla ammattilaisille ja potilaille ihan eri tavalla merkitykselliseksi kuin aikaisemmin. Tämä edistää luontevaa sitoutumista yritykseen ja sen palveluihin.
Potilaan polun määrittäminen auttaa hahmottamaan potilaan näkökulmaa sairauteen ja sen hoitoon. Se avaa esimerkiksi:
Potilaan polun määrittäminen auttaa tehokkaasti tunnistamaan potilaan tarpeita. Uudenlaiset palvelut voivat auttaa potilasta esimerkiksi hoitoon sitoutumisessa ja näin koko hoidon onnistumisessa. Mutta vain ymmärtämällä, mistä aidosti on hyötyä potilaille, voi kehittää menestyksekkäitä ja haluttuja palveluja. Potilaan polun mallintaminen on tähän paras työkalu.
Jos kiinnostuit potilaan tai asiakkaan polun määrittämisestä, niin ota yhteyttä. Mietitään yhdessä paras tapa lähteä liikkeelle.
Vain ymmärtämällä, mistä aidosti on hyötyä potilaille, voi kehittää menestyksekkäitä ja haluttuja palveluja. Potilaan polun mallintaminen on tähän paras työkalu.
Merja Tervo, Strategist, Founding Partner