Intiimituotteet ovat kilpailtu kategoria, ja markkinoille tulo vaati viestintästrategialta paljon. Strategian ytimeen päätyi kaksi asiaa 1. rohkea, erottava luova konsepti sekä 2. kuluttajan digitaalisen ostopolun haltuunotto. Näin syntyi verkkopalvelu Naisten alakerta sekä menestystarinaksi muotoutunut markkinoille tulo.
Lähtötilanne viestinnällisesti sisälsi niin mahdollisuuksia kuin haasteitakin. Ainutlaatuinen vaikuttava aine, alfa-gos, löytyy ainoastaan Gyneviasta. Haasteena kuitenkin oli, että pääkilpailijat ovat tunnettuja brändejä, joilla on iso budjetti kuluttajaviestintään. Vaihtoehdoksi jäi tehdä asiat uudella tavalla, jota lääkeyhtiöltä ja apteekkituotteelta ei osata odottaa.
Stragenin tiimi oli ennakkoluuloton, rohkea ja avoin ideoille, ja he heittäytyivätmukaan suunnitteluun. Tiivis yhteistyö on kantanut kohta lähes neljä vuotta, jonka aikana Gynevia on noussut kategoriassaan kärkikahinoihin.
Päätavoitteeksi asetettiin seuraavat: 1. Gynevia tunnetuksi kuluttajien ja ammattilaisten keskuudessa (gynekologit, terveydenhoitajat, farmaseutit) 2. Vuosittainen sisäänmyyntitavoite apteekkeihin 3. Intiimi- ja seksuaalitematiikan muuttaminen positiiviseksi, välittömäksi ja asialliseksi.
Mittarit määritettiin tarkkaan. Koska tunnettuuden lähtötaso oli nolla, päätimme seurata tunnettuuden kehittymistä välillisillä mittareilla. Esimerkkejä asetetuista KPI:stä: analytiikka nettisivuilla, mainonnan tulokset, sitoutuminen, myynnin kehittyminen ja markkinaosuus.
Missiona tavoitteiden taustalla toimii ajatus intiimi- ja seksuaaliterveyden alueen uudistamisesta Suomessa: olemme kansainvälisesti katsottuna varsin rohkeita jo puhumaan alakerran asioista, mutta yleensä keskustelu on humoristisesti, sarkastisesti tai negatiivisesti sävyttynyttä. Haluamme pitkäjänteiselle työllä saada tähän aikaan muutoksen. Työ jatkuu edelleen.
Yhteistyö käynnistyi viestintästrategian laatimisella, joka sisälsi myös asiakasprofiilien ja ostopolkujen määrittämisen. Toteutuksen ytimessä olivat rohkeat toimenpiteet.
Aluksi rakensimme Naisten alakerta -verkkopalvelun kaiken tiedon kotipesäksi. Se toimii nykyään yhteisenä kotina myös Stragenin toiselle saman kategorian tuotteelle.
Lanseeraukseen kehitettiin konsepti Haiseeko alakerta? Taustalla on, että bakteerivaginoosi on huonosti tunnistettu, ja sen selkein oire on kalanhajuinen valkovuoto.
Sisältöjä julkaistaan säännöllisesti eri formaateissa valittuihin intiimi-teemoihin. Vuoden 2021 aikana teimme yhteistyötä esimerkiksi MyBnB Liven kanssa, jossa tarjotaan kerran viikossa lantionpohjajumppa. Mainontaa ja Naisten alakerran sisältöjen markkinointia tehdään kohdennetusti some-kanavissa jatkuvana työnä.
Muuta toteutettua: Naisten alakerran tapahtumakonsepti, jossa hittinä I love me -messuilla oli vagina-valokuvausseinä, tapahtumat ja extranet-osio ammattilaisille, natiivimainonta, SEO, SEM.
Ostettujen pakettien lukumäärän kasvuprosentti ajalla 1.1.-31.8.2021