Resurssipaineessa taistelevan sote-kentän sidosryhmien tavoittaminen ja oman viestin läpi saaminen vaikuttavasti on koko ajan haastavampaa. Tuotteen, palvelun tai valmisteen kirkkaaksi hiottu arvoviesti eri sidosryhmien omalla datalla rikastettuna avaa usein ovia – sekä sidosryhmien silmiä ja korvia – uudella tavalla.
Lääkevalmisteen hyöty ja arvo ovat kirkkaina tiimiläisten mielissä lääketieteen näkökulmasta. Sama viesti ei kuitenkaan välttämättä puhuttele erilaisia sidosryhmiä. Lisäksi ns. ”globaalista” saadut pääviestit harvoin taipuvat sujuvasti suomen kieleen, saati puhuttelevat eri kohderyhmiä siinä spesifissä paikallisessa tilanteessa, jossa elämme.
Näitä sidosryhmiä ovat esimerkiksi potilaat, omaiset, potilasjärjestöt, terveydenhuollon ammattilaiset, hyvinvointialueet ja niillä toimivat terveydenhuollon organisaatiot, kolmannen sektorin toimijat, apteekit tai päättäjät yhteiskunnan tai alueiden tasolla. Jokaisella näistä on omasta näkökulmastaan erilaiset huolenaiheet ja prioriteet, joihin arvoviestin tulisi antaa vastauksia ja ratkaisuja.
Puhutteleva ja vaikuttava lääkkeen, hoidon tai palvelun arvon määrittely ja siitä luotava sidosryhmäkohtainen kehystarina voidaan luoda esimerkiksi työpajatyöskentelynä seuraavan konseptin avulla.
Työpajaharjoituksen tavoitteena on pohtia yhdessä, millaista arvoa "tuote A" tuo eri sidosryhmille.
Johanna Markkanen, Managing Partner
Työpajaharjoituksen tavoitteena on pohtia yhdessä, millaista arvoa ”tuote A” tuo eri sidosryhmille ja rakentaa sen perusteella sidosryhmiä puhuttelevat ja kohdennetut arvoviestit.
Aluksi käymme läpi tuotteen lääketieteellisen ja liiketoiminnallisen tilanteen. Sen jälkeen ulotamme katseen toimintaympäristöön, jossa toimimme ja analysoimme merkittävimmät tuotteen menestykseen vaikuttavat tekijät. Seuraavana määrittelemme sidosryhmät ja priorisoimme ne tärkeysjärjestykseen.
Neljäntenä rakennamme lääkevalmisteelle tai hoidolle tyypillisen potilaan polun. Polulta tunnistamme lääkkeeseen tai hoitoon liittyvät eri sidosryhmiä koskettavat mahdollisuudet ja haasteet. Näitä kohtia potilaan polulla kutsutaan arvopisteiksi, ja niiden selvittäminen tai tukeminen auttaa potilasta saamaan oikean hoidon oikeaan aikaan.
Määritämme lopuksi sidosryhmäkohtaiset pääviestit, jotka perustuvat nykytilanteen analyysiin, sidosryhmien priorisointiin ja potilaan polulla määriteltyjen arvopisteiden kirkastamiseen. Samalla rakennamme tarinan, jonka avulla pääviestimme saadaan mahdollisimman kiinnostaviksi ja vaikuttaviksi eri sidosryhmille. Tarvittaessa keräämme vielä lisädataa tarinan vahvistamiseksi.
Kysy meiltä lisää lääkkeen, hoidon tai palvelun arvon määrittelystä ja sidosryhmäkohtaisen viestinnän kirkastamisesta. Kerromme mielellämme lisää.