01

Potilas- ja asiakaskokemus

Potilaat osallistuvat yhä enemmän oman hoitopolkunsa suunnitteluun ja päätöksentekoon yhdessä hoitotiimin kanssa.

Tämä antaa lääkeyhtiöille ja muille terveysalan toimijoille uusia mahdollisuuksia tukea potilasta hoitopolulla.

Esimerkiksi erilaisilla palveluilla lääkeyhtiöt ja terveysala voivat vaikuttaa hoidon onnistumiseen ja hoitomyöntyvyyteen.

Hyvä potilas- ja asiakaskokemus on tässä ajassa yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä terveydenhuollossa.

Onnistuneiden palvelujen, työkalujen ja tuotestrategioiden muotoilu terveydenhuollossa edellyttää, että ymmärrämme potilaita ja osaamme vastata heidän tarpeisiinsa.

Keskeisiä työkaluja ymmärryksen kasvattamisessa ovat potilaanpolun määrittäminen sekä potilaan osallistaminen päätöksentekoon yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa (Shared Decision Making).​

Tutustu, millä tavalla voimme auttaa tuottamaan parempaa potilaskokemusta

Potilaan polku on keskeisin työkalu, kun halutaan kasvattaa ymmärrystä potilaista. Kokonaisvaltainen potilaan polku määritetään tyypillisesti neljässä vaiheessa: 1. Oireiden ilmaantuminen 2. Diagnoosi ja hoidon valinta 3. Hoitoprosessi sekä 4. Pitkän ajan seuranta. 

Potilaan polku auttaa tunnistamaan potentiaaliset palvelupisteet ja kertoo meille tärkeitä asioita niin hoidosta kuin potilaan kokemuksistakin: se valaisee esimerkiksi hoidon esteitä, yhteistyön toimivuutta hoitotiimin kanssa sekä hoitoon liittyvien päätösten taustatekijöitä.

Potilaan polkua määritettäessä tietoa kartutetaan sekä laadullisella että määrällisillä menetelmillä. Potilaiden lisäksi hoitotiimi ja potilaan läheiset voivat olla hyviä tietolähteitä. ​

Polun vaiheiden ja potilaan kokemusten ymmärtäminen on avain menestyksekkään brändistrategian ja hyvän potilaskokemuksen rakentamiseksi. Tiimimme auttaa kokonaisvaltaisen potilaan polun määrittämisessä, tai ymmärryksen kasvattamisessa tietyistä polun vaiheista.

Ota yhteyttä.​

Potilaan osallistamisella tarkoitetaan sitä, että potilas on aktiivinen toimija omaan hoitoonsa liittyvässä päätöksenteossa. Potilaan osallisuus on merkittävä tekijä hyvän potilaskokemuksen rakentamisessa.​

Yksilöllinen hoidon valinta ja potilaan osallistuminen päätöksentekoon on jatkuvasti tärkeämpää, ja lisää potilaan hoitoon sitoutumista ja näin hoidon onnistumista.​

Muotoilemme yhdessä asiakkaidemme kanssa työkaluja terveydenhuollon ammattilaisten arkeen potilaiden osallistamiseksi. Toteutamme myös valmennuksia työkalujen käyttöönottoon.​

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.​

Haluatko tehdä näkyväksi tulevaisuuden potilaspolun? Potilaanvisiossa muotoilemme brändinne ideaalin potilaspolun ja määritämme palvelupisteet, joissa olette potilaan tukena hoitopolun varrella.​ Potilasvisiosta tehdään laadukas videotuotanto, joka toimii innostavana keskustelun avaajana vaikkapa myyntikokouksessa tai tiimipäivässä.​