Kun tietoa on saatavilla paljon, on mietittävä tarkkaan, miten se esitetään. Mikä on kohderyhmä? Kuinka paljon resursseja kohderyhmällä on tietoon perehtymiseen? Ymmärtääkö kohderyhmä (lääke)tieteellistä kieltä tai analytiikkaa täysin, jonkin verran vai ei ollenkaan? Onko parasta kirjoittaa tiedosta asiallinen yhteenveto, tehdä siitä humoristinen podcast vai piirtää graafinen kuvio sitä havainnollistamaan? Olipa tilanne mikä hyvänsä, kahdella nyrkkisäännöllä pääsee usein pitkälle: tietoa kannattaa 1) tiivistää ja 2) kansantajuistaa.
Terveydenhuollon työntekijät käyttävät lääketieteellistä jargonia keskimäärin useammin kuin kerran neljässä minuutissa ja selittävät vain noin puolet termeistä potilaalle.
Lääke- ja terveystieteellinen tutkimus tuottaa vuosittain valtavan määrän tietoa, mutta harvalla meistä on aikaa perehtyä siihen kaikkeen. Mikä tieto on relevanttia, ajantasaista? Mitkä tietolähteet ovat luotettavia? Mikä tietotulvassa on akuuteinta tai merkityksellisintä? Olennaisen tiedon priorisointi suuresta kokonaisuudesta on haastavaa, mutta se on tärkeää tehokkaan päätöksenteon ja toimivien käytäntöjen takaamiseksi. Entä, jos joku etsisi tietomäärästä tarvittavat pääkohdat ja kiteyttäisi ne tiivistettyyn, helposti lähestyttävään muotoon? Entä, jos sinulta säästyisi tiedonhakuun ja -priorisointiin kuluva aika, jonka voisit käyttää olennaiseen?
Ellei pitkiin lukuhetkiin lääketieteellisten tutkimusten, artikkelien tai uusien suositusten parissa ole mahdollisuutta, mahdollistaa napakasti tiivistetty, käyttäjäystävällinen yhteenveto nopean ja tehokkaan perehtymisen olennaiseen. Visuaaliset elementit, kuten infografiikat tai kaaviot, tiivistävät ja selkeyttävät monimutkaista tietoa ja suuria kokonaisuuksia. Visuaalinen esitys voikin olla nopea ja tehokas keino siirtää tietoa sinulta asiakkaallesi.
Kun ymmärrämme tiedontarpeesi, voimme suodattaa olennaisen laajoista tietolähteistä, kiteyttää sen sinulle näppärän tiiviiseen asuun ja lisäksi esittää tiedon muodossa, jossa se parhaiten palvelee sinua ja/tai asiakastasi. Voimme myös pitää huolen siitä, että tietosi päivitetään säännöllisesti.
Ja ylläoleva teksti yhteen lauseeseen kiteytettynä: olennaisen tiedon tiivistäminen auttaa tehostamaan ajankäyttöä, eikä aikaa katoa epäolennaiseen!
Monimutkainen lääketieteellinen kieli voi saada maallikon kavahtamaan ja jopa sivuuttamaan tietoja ja tietolähteitä, joilla olisi merkitystä hänen terveydelleen.
Sanna Lönnfors, Medical Communications Specialist
Tutkimuksen mukaan1 terveydenhuollon työntekijät käyttävät lääketieteellistä jargonia keskimäärin useammin kuin kerran neljässä minuutissa ja selittävät vain noin puolet termeistä potilaalle. Tutkimusten mukaan suuri osa potilaista myös muistaa lääkärissä puhuttuja asioita jälkikäteen virheellisesti tai ei muista kaikkea lääkärin sanomaa, ja lääkäri puolestaan saattaa arvioida potilaan lääketieteellisten termien ymmärryksen yläkanttiin.
Monimutkainen lääketieteellinen kieli voi saada maallikon kavahtamaan ja jopa sivuuttamaan tietoja ja tietolähteitä, joilla olisi merkitystä hänen terveydelleen. Jos potilas ymmärtää asioita väärin kommunikaatiossaan terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa, voi seurauksena olla vähäisempi hoitoon sitoutuminen, huonompi potilastyytyväisyys ja viime kädessä huonommat lopputulemat potilaan terveyden ja hoidon suhteen.
Lääketieteellisen tiedon kansantajuistaminen on tärkeää, koska se helpottaa monimutkaisten asioiden ymmärtämistä ja edistää potilaan sitoutumista terveydestään huolehtimiseen. Kansantajuisesti esitetty tieto on saavutettavampaa ja houkuttelevampaa: kun tieto esitetään selkeästi ja ymmärrettävästi, on ihminen helpompi saada kiinnostumaan aiheesta. Selkeästi viestivä tietolähde tuntuu luotettavammaltakin.
Tiedon kansantajuistaminen auttaa osallistamaan potilasta päätöksentekoon. Osallistuminen jo yksistään on potilaalle voimaannuttavaa, mutta ymmärrettävässä muodossa esitetyt asiat voivat myös motivoida noudattamaan ohjeita ja suosituksia, ja parempi terveysosaaminen, health literacy, maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin: terveysosaavampi ihminen kykenee tekemään parempia päätöksiä oman terveytensä eteen.
1 Miller AN et al. Use of seven types of medical jargon by male and female primary care providers at a university health center. Patient Educ Couns 2022 May;105(5):1261-1267. doi: 10.1016/j.pec.2021.08.018. Epub 2021 Aug 27.